امیر حسین ایماغیان | Amir Hussein Imaghian

روزانه‌های کسب و کار،بازاریابی،برندینگ و تبلیغات با چاشنی علاقمندی های شخصی

امیر حسین ایماغیان | Amir Hussein Imaghian

روزانه‌های کسب و کار،بازاریابی،برندینگ و تبلیغات با چاشنی علاقمندی های شخصی

استراتژیست برند، طراح ساختار برند، مشاور ارتباطات، طراح هویت |Brand Strategist, Brand Concept Design, Communication Consultant, Identity Design, Speaker

راز کشف و ایجاد برند شخصی


personal branding  راز کشف و ایجاد برند شخصی کامل


 

خیلی از افراد چون فکر می‌کنند برندسازی شخصی بعضا جعلی به نظر رسیده و یا از روی اجبار ساخته می‌شود، با آن به شدت مخالف می‌کنند. مطمئنا من هم با این نوع نگاه مخالفم. اما برندسازی شخصی که تاثیرگذار باشد هیچوقت از روی اجبار نخواهد بود و قطعا جعلی هم به نظر نخواهد رسید چون تعریف دیگران هیچ وقت اجباری نیست.

این درست نیست که بگوییم برندی را "بسازیم". قطعا اینگونه نیست که شما گوشه‌ای نشسته و تصمیم بگیرد که خودتان را به عنوان یک برند شخصی معرفی کنید. در واقع این طرز تفکر کاملا اشتباه است و راز دستیابی به برند شخصی این است که آن را "کشف" کنید نه اینکه "بسازید".

قطعا فرآیند برندسازی ساده و راحت نخواهد بود. اولین گام لازم برای واقع بینانه نمودن و قابل بازگو شدن برند شما درک این نکته است که چه چیزی باعث میشود که شما "شما" شوید.

 

مطلب مرتبط: چرا این روزها نباید از برندسازی شخصی غافل شد؟

 

افرادی که چشم خود را به این راز می‌بندند و بلافاصله به سراغ مراحل آخر می‌روند، قطعا با برندی مواجه خواهند شد که مصنوعی جلوه کرده و هیچ جا قابل دفاع نخواهد بود.

پس زمانی می‌توانید برند خود را "استخراج" کنید که برای دیگران قانع کننده و بیادماندنی باشد. بدین ترتیب برند شما قابل بازگویی خواهد شد و آماده بهربرداری.

 

برند شخصیتان را کشف کنید

اولین قدم برای کشف برندتان این است که اولا باید بدانید دقیقا چه کسی هستید و از آن مطمئن شوید و دوما از مخاطب هدفتان چه می‌خواهید.

این کار درست شبیه بازاریابی برای یک برند تجاری است. آیا شما برای کسب‌وکاری که هنوز از محصول آن مطمئن نیستید بازاریابی می‌کنید؟ البته که نه! یک شرکت موفق قبل از هرچیز می‌بایست مزیت رقابتی را مشخص کرده و چگونگی تفاوت آن با رقبا را تعیین کند. به عبارت دیگر، باید ارزش پیشنهادی (value proposition) منحصر به فردی برای خود تعریف کند.

ارزش پیشنهادی منحصر به فرد شما چیست؟ خیلی از افراد به این موضوع اصلا فکر هم نمی‌کنند و همین باعث می‌شود تا شما از رقبایتان جلوتر باشید.

 

ارزش‌های پیشنهادی منحصر به فرد خود را تعیین کنید.


فکرکنید می‌خواهید برای خودتان کسب‌وکاری راه اندازی کنید.این فرایند بسیار شبیه طرح کسب‌وکارتان است. پس ابتدا باید به این سه پرسش اصلی پاسخ دهید:


مخاطب‌تان چه کسی است؟ برای جلب توجه چه افرادی تلاش می‌کنید؟


چه مشکل یا چالشی از آنها را حل میکنید؟


چگونه خود را از رقبا متمایز میسازید؟


تصور کنید تازه از دانشگاه  فارغ التحصیل شده‌اید و به دنبال کار در حوزه روابط عمومی می‌گردید. اکنون زمان دل به دریا زدن است.

مخاطبان هدف شما مشخص هستند؟

شما می خواهید در کوتاه ترین زمان ممکن به استخدام واحد روابط عمومی یکی از شرکت های مورد علاقه خود دست یابید. ولی در عین حال باید به مخاطبان خود در دراز مدت نیز فکر کنید. آیا به پیشنهادات دیگر روابط عمومی‌های حرفه‌ای، سردبیران نشریات و یا افرادی دیگری که قصد ورود به روابط عمومی دارند پاسخ مثبت می‌دهید؟

در مرحله بعد، چه مشکلی را از مخاطبان خود حل میکنید؟ خب برای شروع، شما معضل بخش منابع انسانی را در پیدا کردن یک کارمند توانمند حل خواهید کرد.

در گام بعدی، در نظر بگیریم که به دنبال این هستید که از شما به عنوان یک فرد معتبر و متخصص در حوزه روابط عمومی یاد کنند و به عنوان یک راهنما  از شما بهره برده تا جایگاهی مانند شما کسب کنند. در این صورت، آیا دانسته های خود را برای ورود به این صنعت و موفقیت آنها در اختیارشان قرار می‌دهید؟

در نهایت، چه چیزی باعث میشود شما منحصر به فرد باشید؟ چگونه شما از سایرین متمایز میشوید؟

شاید عمق تجربیات شما یه سن و سال کمتان نیاید. یا شاید دیدگاهی تازه در ضمینه‌ای دارید که در تقابل با تحصیلات گذشته شما ست . یا آنقدر در کار کردن با سازمان و موسسات موفق هستید که حوزه روابط عمومی قادر نیست شما را از این بالاتر ببرد

 

جمعبندی!

وقتی به این سوالات صادقانه پاسخ دهید، در نهایت میتوانید به یک جمعبندی مناسب از برند شخصی تان برسید. این بخش هیجان انگیز کار است. این پاسخ ها به شما کمک خواهد کرد تا از چگونگی بدست آوردن مخاطب، راضی کردن و نهایتا بازگرداندن آنها در آینده برای تقاضای بیشتر، اطلاعات بیشتری کسب کنید. متوجه خواهید شد که چه نوع سایتی برای ارایه مطالبتان مناسب است و چگونه باید عمل کنید. بدین ترتیب تصمیم میگیرید که از کدام رسانهی اجتماعی و از چه نوع استراتژی محتوایی استفاده کنید.

اگر برندتان را بدون تفکر کافی و یا پرسشهای عمیق بسازید، تمام تلاشتان قطعا اجباری یا جعلی به نظر خواهند آمد. درست مانند ساختن یک خانهی پوشالی که محکوم به سقوط با کوچکترین نسیم است.

اما برند شخصی موثر مانند درختی است که ریشههایی قوی و شاخههایی به هم تنیده دارد و مانند نهالی است که دایما در حال رشد است و با تغییر اهدافتان در طول زمان تکامل خواهد یاد.

این زیبایی " کشف برند شخصی"، به جای ساختن آن است. با رسیدن به قلب احساسات تان و ایجاد ارزش پیشنهادی منحصر به فرد، شما سرمایه گذاری بلند مدتی بر برندی شفاف، با قابلیت بازگویی، و معقول میکنید که سرمایهگذاری در ارزش آفرینی آیندهی خودتان است.



منبع:  entrepreneur



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی