امیر حسین ایماغیان | Amir Hussein Imaghian

روزانه‌های کسب و کار،بازاریابی،برندینگ و تبلیغات با چاشنی علاقمندی های شخصی

امیر حسین ایماغیان | Amir Hussein Imaghian

روزانه‌های کسب و کار،بازاریابی،برندینگ و تبلیغات با چاشنی علاقمندی های شخصی

استراتژیست برند، طراح ساختار برند، مشاور ارتباطات، طراح هویت |Brand Strategist, Brand Concept Design, Communication Consultant, Identity Design, Speaker

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

لوگو ; قلب تپنده برندها . . .

این روزها شاهد فعالیت صدها برند در سراسر جهان هستیم، اما در این میان تعریف دقیق لوگو چیست؟ شاید ارائه یک تعریف دقیق از لوگو امکان پذیر نباشد اما غیر  ممکن هم نیست. لوگو یکی از بخش های اساسی یک برند و هرگونه برنامه و استراتژی بازاریابی محسوب شده و بیش از هر چیز دیگری به آن توجه می شود. بنابراین با توجه به تعریف ارائه شده می خواهیم بررسی کنیم لوگو چیست و دقیقا چه کاری انجام می دهد؟
در نگاه نخست لوگو به ما کمک می کند تا نام یک برند را به خاطر سپرده و بدانیم که چنین برندی وجود دارد. درواقع لوگو سبب می شود تا نام یک برند را در ذهن خود حک کنیم. بدون لوگو یک محصول هرچقدر هم که خوب و باکیفیت باشد قطعا محو خواهد شد.
شما نمی توانید یک برند بدون لوگو باشید چراکه مخاطبان و مشتریان باید شما را به خاطر بسپارند و به همین دلیل فعالیت یک کسب و کار بدون لوگو امکان پذیر نخواهد بود. تصور کنید برای خرید شوینده Tide به فروشگاه مراجعه کرده اید، چنانچه لوگوی بزرگ و نارنجی این شوینده را در قفسه فروشگاه نبینید چگونه آن را پیدا می کنید؟
از دیدگاه بازاریابی کاربرد لوگوها بسیار بیشتر از یک نماد است که با آن برندی را به خاطر آوریم، به بیان دیگر لوگو بیانگر ارزش های یک برند بوده و به نوعی نشان دهنده تمامی وعده های این برند به مشتریان خود است. به عنوان مثال هنگامی که ما لوگوی کوکاکولا را مشاهده می کنیم تمامی احساسی را که به هنگام نوشیدن محصولات این شرکت داریم به خاطر می آوریم.

logo-2
شادی، تازگی، یک پیک نیک خانوادگی یا حس آمریکایی بودن از جمله احساساتی است که به هنگام نوشیدن نوشابه های کوکاکولا به یاد می آوریم. برند کوکاکولا امروزه به خوبی در سراسر جهان و در میان فرهنگ های گوناگون جا افتاده و لوگوی آن حتی در زبان های مختلف به راحتی شناخته می شود.
لوگو به برندها کمک می کند تا خود را نسبت به سایر برندهای فعال در آن حوزه تجاری یا صنعتی خاص متمایز سازند.
استفاده از رنگ، فونت، سایز منحصربه فرد و طراحی گرافیکی خاص سبب می شود تا یک لوگو خاص و بی همتا شود. فراموش نکنید که لوگوهای دو برند هرگز نمی توانند مشابه یکدیگر باشند خصوصا آنکه هر دو در یک صنعت یا زمینه تجاری مشترک فعالیت داشته باشند.
آیا می توانید تصور کنید که لوگوی اپل یک سیب نباشد؟ یا لوگوی کنسول اکس باکس مایکروسافت به جای آن X سبز رنگ یک X قهوه ای یا قرمز باشد؟ بدون شک چنین چیزی امکان پذیر نیست و این موضوع بیانگر اهمیت لوگو در زمینه ایجاد تفاوت میان برندها است.
شایان ذکر است لوگوها به ما اجازه می دهند تا از احساسات موجود نسبت به برند خود بهره مند شویم. چراکه لوگوها احساس و تصویر ذهنی ما را نسبت به یک برند و محصولات آن شکل می دهند و با دیدن آن حس خاصی نسبت به یک برند در ما ایجاد می شود.
برای نمونه دیدن برند نایکی حس هیجان را در شما ایجاد می کند خصوصا اگر ورزشکاری حرفه ای بوده یا از هواداران سرسخت برند نایکی محسوب می شوید.
در بسیاری از موارد نیازی نیست نام برند بخشی از لوگوی آن باشد تا ارتباط مناسبی میان آن و مشتریان برقرار شود و این موضوع معمولا مشکلی در فرآیند جذب مشتریان ایجاد نمی کند. درواقع مشکل اصلی زمانی بروز می کند که برندها بیش از حد به لوگوی خود اعتماد می کنند. در چنین شرایطی اگرچه برندها به ما کمک می کنند تا احساسات مخاطب را برانگیخته و از منافع آن بهره مند شویم، اما ممکن است از سوی دیگر زمینه را برای محو شدن برند بدون آنکه کسی متوجه آن شود فراهم کنند.
به عنوان مالک یک کسب و کار کوچک یا فردی صاحب سرمایه و کارآفرین، باید مدت زمان طولانی در مورد برندتان به تفکر و تعمق بپردازید. پس از بررسی های لازم در رابطه با عناصر مختلفی که قرار است ارتباط میان شما و ضمیر ناخودآگاه مخاطبان تان را برقرار کند، تصمیم گیری کرده و لوگوی منحصربه فرد برندتان را طراحی کنید.

منابع: 

فرصت امروز

اینترپرنر

مترجم: معراج آگهی