امیر حسین ایماغیان | Amir Hussein Imaghian

روزانه‌های کسب و کار،بازاریابی،برندینگ و تبلیغات با چاشنی علاقمندی های شخصی

امیر حسین ایماغیان | Amir Hussein Imaghian

روزانه‌های کسب و کار،بازاریابی،برندینگ و تبلیغات با چاشنی علاقمندی های شخصی

استراتژیست برند، طراح ساختار برند، مشاور ارتباطات، طراح هویت |Brand Strategist, Brand Concept Design, Communication Consultant, Identity Design, Speaker

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است


از یکی مشتریان خود بپرسید که خدمات «شخصی سازی شده» برای آنها به چه معنی است. پاسخ ممکن است یک مواجهه رودررو مانند مورد زیر را توصیف کنند:

" به یکی از فروشگاه‌های  مورد علاقه ام مراجعه کردم و یک از مسئولین فروشگاه با لبخند به من خوش‌آمدگویی گفت و من را با نامم صدا زد. بعد محصولی را به من نشان داد که بر اساس مراجعه قبلی‌ام، میدانست مورد پسندم قرار خواهد گرفت. جالب اینجاست که آنها برای خریدم تخفیف درنظر گرفتند. شاید چون مرا بعنوان یک مشتری وفادار  می‌دیدند. "

فارغ از اینکه چه کانالهای بازاریابی استفاده می کنیم، شخصی سازی به این معنی است فرد به گونه ای شناخته و با او رفتار شود که احساس کند مورد قدردانی و سپاس قرار گرفته است. با توجه به اینکه مراجعات حضوری تنها یکی از تجربیات مختلف مشتری محسوب میشوند، دیجیتالی ساختن شخصی سازی، یکی از چالش‌های بیشتر تجارت ها محسوب میشود.

به عنوان شاهد، افکارسنجی‌های کنفرانس Digital Summit امسال، نشان داد که چگونه شخصی سازی در صنعت بازاریابی مشکل شده است. نتایج بدین گونه بود که 64% از بازاریابان موضوع ایمیل‌های ارسالی برای مشتری را شخصی سازی نمیکنند،  65% از آنان کاپی (کاپی رایتینگ) و متون ایمیل را هم شخصی سازی نمیکنند و یا 49% از بازاریابان اظهار کردند که از الگوی فراگیر  برای همه استفاده میکنند.

بدین ترتیب جای تعجب نیست که رها کردن سبدهای خرید الکترونیکی نرخ 70 درصدی دارد. پس متأسفانه برای برندها کار آسانی نخواهد بود که بتوانند مشتریانی که بطور فزاینده غیر متمرکز هستند (که 87% از آنها حتی هنگام تماشای تلویزیون از چندین دستگاه استفاده میکنند) را جذب کنند. در عین حال رشد نرخ مسدود کردن تبلیغات توسط افراد به روشنی یادآوری میکند که مشتریان خواهان  بازاریابی هستند که دارای مطالب مرتبط، غیر کسل کننده و بسیار جذاب هستند.


چگونه تمامی کانال های بازاریابی میتوانند منجر به یک تجربه شخصی‌تر برای مشتری شوند - baninik.net - amirhussein imaghian

فناوری های بازاریابی نیروی فروش سعی بر آن دارند تا کانال های بازاریابی را گردآوری کرده و آنها را موثرتر کندن، البته اگر شما چند اقدام عالی را به ذهن بسپارید:

راهبرد خوشامدگویی خود را به روز کنید!

شاید یکی از قدیمی ترین راهبردهای بازاریابی که در بسیاری از کتاب‌های این حوزه آمده است استفاده از پرسنلی آموزش دیده نزدیک در ورودی است که هنگام ورود افراد به آنها خوشامدگویی کند. این راهبرد همچنان تنها راه برای کسب تأثیر یک تجریه شخصی و فرد به فرد در مشتریان است. با اینحال فکر کنید و صادقانه پاسخ دهید که:

آیا میتوانید به مشتریان در قلمرو دیگران خوش‌آمد بگویید؟ اگر آنها در حال بازدید از وبسایت های دیگری با محتوای مرتبط با محصولات و خدمات پیشنهادی شما هستند، تبلیغات شما نیز باید در آنجا وجود داشته باشد؟

مکانیزه کردن بازاریابی از طریق روشهای تاکتیکی تر، دقت بیشتری برای شما به ارمغان می آورد. این امر درباره رسانه‌های جمعی نیز صدق میکند. اگر مشتریان در حال گفتگوی آنلاین درباره خرید احتمالی یک محصول هستند، ارزش گذاری برای آن مکالمه مانند یک راه مجازی برای ارائه کمک است.

آیا میتوانید پیش از ملاقات آنها، به جای آنکه امیدوار باشید که جلوی شما ظاهر شوند خودتان دست به کار شده و آنها را دعوت کنید؟

یک ایمیل مناسب در زمان مناسب نه تنها برای مشتری آگاهی بخش است بلکه ممکن است یک بازدید حضوری یا آنلاین را سبب شود. استفاده از ابزارهای ارتباط با مشتری و خدمات مشتری میتواند یک روش قدرتمند برای تقویت ارتباطات بازاریابی شوند.

آیا میتوانید پیش از ورودشان  به آنها خوشامد بگویید یا این کار هنگام ورود آنها برایتان ممکن است؟

از زمانی که افراد ماشین خود را پارک میکنند، شما این فرصت را خواهند داشت تا از سرویس های ارتباطی موبایل مانند SMS یا اعلان‌های درون برنامه ای استفاده کنند تا به مشتریان اعلام کنید مشتاق دیدار آنها هستید یا اینکه به محض ورود آنها آماده کمک برای پاسخگویی به نیازهای آنان هستید.

 

اطلاعات و همچنین خدمات و محصولات را مرتبط کنید

همان کانالهای تبلیغاتی که برای خوشامد به مشتریان استفاده میکنید میتوانند ارزشی فراتر از ارائه محصول یا خدماتی خاص داشته باشند. کسب و کارها بطور طبیعی، نگهبان چیزهایی هستند که مردم میخواهند بخرند، البته بهترین‌شان آنهایی هستند که محتوای پیشنهادی‌شان مشتریان را آگاه، سرگرم و تشویق میکنند.

برای مثال اگر فردی در حال جستجوی آنلاین برای یک محصول است، چرا از نرم افزارهای بازاریابی برای نمایش نقد و بررسی های آن کالا در نشریات مستقل بهره نبریم؟ اگر آنها در حال خرید در فروشگاه هستند یا به یکی از محصولات روی قفسه خیره شده اند، از پیام‌هایی استفاده کنید که حاوی یک لینک برای مشاهده محصول در هنگام استفاده هستند.

 

«انتظارهای عصبی» را به کمک تبدیل کنید

همه ما تجربه بودن در فروشگاه‌هایی را داریم که پرسنل آن ما را تنها رها نمیکند. وقتی احساس کنید که در حال تعقیب هستید واکنش طبیعی شما، قطعا فرار خواهد بود. این امر هم در شرایط آنلاین و هم در فروشگاه‌ها صدق میکند. همچنین هیچ کس دوست ندارد در به در در فروشگاه به دنبال پرسنلی باشد که به طرز عجیبی در محل مربوطه حضور ندارد.

اطلاعاتی که از ایمیل ها، بازدید سایت ها، عملکرد تبلیغات آنلاین و یا حتی اطلاعات مکانی فرم‌ها بدست می آورید میتواند شما را از این مسئله آگاه کند که آیا نوع بازاریابی مورد استفاده‌تان تعادل مناسبی بین مواظبت از مشتری و مزاحمت برای مشتری ایجاد می کند یا خیر.

برای مثال، ارسال کد فروش ویژه یا تخفیف از طریق SMS هنگامی که مشتری درحال بازدید یک سایت خاص است یا محصولی را در یک فروشگاه برمیدارد، میتواند تعیین کننده این باشد که آن فرصت را به فروش تبدیل کنید یا از دست بدهید. در عین حال ارسال یک ایمیل حاوی اطلاعاتی راجع به دیگر محصولات و خدماتی که ممکن است بر اساس سابقه خرید مشتری، مورد دلخواه او باشند، میتواند بسیار موثرتر از یک «ممنون از خرید شما»ی ساده در پایان خرید آنها باشد.

در مدت کوتاهی، شرکت هایی رشد و ترقی واقعی را لمس میکنند که در مهارت استفاده درست از کانال های ارتباطی را دارند به گونه‌ای که هر مشتری احساس کند فردی خاص از نظر برند محسوب میشود. در عوض، همان مشتریان نیز به مرور احساس خواهند کرد که شما کاملا خاص و منحصربفرد است.

 

پ.ن: پلتفرم های بسیاری برای ایجاد یک تجربه یکپارچه برای مشتریان در طول فرایند فروش، خدمات و بازاریابی وجود دارد. البته اکثرشان به دلایلی که همه می دانند به ایران سرویسی ارائه نمی کنند. به عنوان مثال می توان از Adobe Marketing Cloud نام برد که داشبوردی بینظیر در اختیار مدیران بازاریابی  قرار می دهد.


امیرحسین ایماغیان - baninik.net

10 نکته کلیدی برای بازاریابی محتوا و شبکه‌های اجتماعی

توانمندسازی محتوا و بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا با روشی جذاب و جالب مخاطبین خود را بطور چشمگیری افزایش و پایگاهی در میان مشتریان خود بدست آورید. اما باید در نظر داشت که شروع این کار بدون بینش و تجربه، شما را با چالشی بزرگ روبرو خواهد کرد.

پس لازم است که اصول بازاریابی شبکه‌های ‌اجتماعی را درک کنید. از افزایش کیفیت تا افزایش نقاط ورودی آنلاین، پایبندی به نکات کلیدی ذیل کمکتان خواهد کرد که پایه محکمی در رسانه‌های دیجیتالی این روزها بنا کنید تا در خدمت شما، مشتریان شما، برند شما و شاید مهمتر از همه درآمد سالیانه شما باشد.


1.	گوش کنید، گوش کنید و حالا گوش کنید....

1.        گوش کنید، گوش کنید و حالا گوش کنید....

موفقیت در عرصه رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا نیازمند آنست که کمتر حرف زده و بیشتر بشنوید. محتوای منتشر شده توسط مشتریان هدف خود را مورد مطالعه قرار دهید و در بحث‌هایشان شرکت کنید تا در نهایت درک کنید چه چیزهایی برای آنها اهمیت دارند. پس از آن است که می‌توانید محتوایی خلق کرده و گفتمانی ایجاد کنید که به زندگی مشتریان شما ارزش‌های واقعی اضافه کنند ، نه شاخ و برگ بی مصرف.


2.	همه کاره و هیچ کاره !

2.        همه کاره و هیچ کاره !

متخصص بودن در یک زمینه خاص بهتر از همه کاره بودن و هیچ کاره بودن است. یک راهبرد متمرکز بازاریابی محتوا و رسانه که هدف آن ساخت یک برند قوی و پایگاه سازی در بین مخاطبی خاص و دقیق باشد به مراتب بهتر از راهبرد وسیعی است که در تلاش برای جذب تمام طیف مخاطب است.


3.	فتح قله کیفیت

3.        فتح قله کیفیت

 داشتن  1000 فالوور که محتوای شما را می‌خوانند، به اشتراک می‌گذارند و درباره آن با دیگران خود صحبت می‌کنند، خیلی بهتر از این است که 10.000 فالوورداشته باشید که پس از اولین دیدار با شما ناپدید میشوند.

4.	گر صبر کنی ....

 

4.        گر صبر کنی ....

کسب موفقیت در بازاریابی محتوا و شبکه‌های اجتماعیره صدساله است که هیچ جور یک شبه طی نخواهد شد. شاید بتوان در کوتاه مدت موفقیت های بزرگی کسب کرد اما با احتمال 100 درصد نیازمند تعهد به خط سیر بلند مدتی خواهید شد که همان موفقیت اول را کسب کنید.


 

5.      من، تو، ما، شما.... و ایشان


5.        من، تو، ما، شما.... و ایشان

اگر محتوای خارق العاده ای برای ایجاد ارتباط با مخاطبی که بدنبال محتوای با کیفیت هستند، تولید کنید؛ آنها نیز این محتوا را با مخاطبین خود در توییتر، فیسبوک، لینکدین، وبلاگ  و ...  به اشتراک می‌گذارند.

این اشتراک گذاری مجدد و بحث درباره محتوای شما، درگاهی جدید برای موتورهای جستجو باز می‌کند تا دسترسی شان به کلمات کلیدی مرتبط با شما بیشتر باشد. این درگاه های ورودی ممکن است تا صدها یا هزاران روش بالقوه دیگر جهت جستجوهای افراد افزایش پیدا کنند.


5.	من، تو، ما، شما.... و ایشان 


6.     آدم معروف‌هایی که دوست شما هستند

کمی وقت بگذارید و با آدم های معروف‌ها ( پرمخاطب‌ها یا به قول معروف اینستاگرمرها) در هر شبکه اجتماعی که ممکن است به محصولات، خدمات و برند شما علاقمند باشند و یا محتوای تولیدی‌شان به اهداف و هویت برندتان نزدیکتر است، را بیابید و با آنها ارتباط درستی! برقرار کنید. (یادتان باشد که ارتباط‌ها فقط با پول ایجاد نمی‌شود.)

اگر بعنوان یک منبع مقتدر و جالب از اطلاعات مفید بر روی رادار آنها باشید، آنها ممکن است محتوای شما را با فالوئرهای خود به اشتراک بگذارند که این فالوئرها نیز میتوانند شما و تجارت شما را پیش روی طیف وسیعی از مخاطبین قرار دهند.


7.      ارزش آفرینی کنید. . . 


7.      ارزش آفرینی کنید. . .

اگر شما همه توان خود را صرف ارائه محصولات و خدمات در شبکه های اجتماعی کنید، دیگر کسی به شما گوش نخواهند کرد. بایستی به ارتباطات خود چاشنی ارزش اضافه کنید. تمرکز خود بر مکالمات مستقیم را کاهش دهید و توان خود را بر ایجاد محتوای جذاب و باکیفیت  قرارداده و روابط‌تان را اینفلونسرهاگسترش دهید. به وقتش این آدم‌ها به کاتالیزورهایی قدرتمند برای بازاریابی شفاهی شما تبدیل خواهند شد.


8.     ممنونم از اینکه با ما هستی.

 

8.     ممنونم از اینکه با ما هستی.

همانطور که نباید افرادی که مستقیما برای ارتباط رو دررو با شما تلاش می‌کنند، افراد آنلاین را نیز نادیده بگیرید. ایجاد ارتباطات یکی از مهمترین مباحث در کسب موفقیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود، پس همیشه قدردان افرادی باشید که برای ارتباط با شما تلاش می‌کنند.

 

9.      کی حاضره؛ کی غایب!!


9.      کی حاضره؛ کی غایب!!

همیشه در دسترس مخاطبین خود باشید و سعی کنید پس از انتشار محتوای جدید غیبت کبری نداشته باشید. در دنیای امروز دیجیتالی باید بطور مستمر در حال تولید محتوا باشید، در مکالمات شرکت کنید و با مخاطبان در ارتباط باشید.

به این فکر کنید که اکثر از فالوئرهایتان بی وفا هستند و اگر شما برای هفته‌ها یا ماه‌ها ناپدید شوید، بدون معطلی جایگزینی برای شما پیدا خواهند کرد.

 

10.     از این دست بده و از اون دست بگیر


10.     از این دست بده و از اون دست بگیر

شما نمی‌توانید توقع داشته باشید مخاطبانتان محتوای شما را با دیگران به اشتراک بگذارند و راجع به آن صحبت کنند در صورتیکه شما تلاشی برای این کار را نمی‌کنید. بنابراین بخشی از زمانی که در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنید را بایستی به اشتراک و صحبت درباره محتوای منتشر شده دیگران اختصاص دهید.